Zo kun je op een veilige manier sporten

Zo kun je op een veilige manier sporten

Op een veilige en juiste manier sporten is erg belangrijk, het gaat tenslotte namelijk om je gezondheid en lichaam. In dit artikel laten we zien hoe je moet sporten en wat je moet doen als het fout gaat. Bijvoorbeeld bij een blessure is het handig om gebruik te maken van trapliften om verergering te voorkomen.

Warming-up

Om aan een juiste warming up te beginnen is het belangrijk dat je je hartslag langzaam omhoog brengt. Als je bijvoorbeeld gaat hardlopen is het handig om te beginnen met snel lopen of rustig joggen. Hierdoor breng je je temperatuur in je spieren omhoog, wat zeker belangrijk is in de winter. Uiteindelijk is de kans op een blessure hierdoor minder en heb je een betere zuurstofopname.

Zet je gewrichten aan het werk

Je enkels heupen en schouders zijn belangrijke gewrichten die even gereed moeten staan voor een training. Tijdens de warming up zorg je ervoor dat ze dus even open staan. Je kan je enkels opwarmen door bijvoorbeeld een balansoefeningen te doen door op 1 been te gaan staan. Dit is tevens ook goed voor je ruggenwervel omdat die recht komt te staan door het zoeken naar evenwicht. Een andere goeie oefening is om met je rug plat op de grond te gaan liggen en je voeten plat op de grond, hierna kan je proberen om alleen met je heup omhoog te komen terwijl je schouders en je voeten op de grond blijven liggen.

Begin met stretchen

Stretchen is een handige en eenvoudige manier om je spieren te laten wennen aan het sporten. Door jezelf uit te strekken vloeit het bloed sneller door je lichaam. Je maakt ook je spieren wat langer tijdens het stretchen.

Relax en concentratie

Ademhaling is een van de belangrijkste dingen tijdens het sporten, let daarom vooral hier goed op. Het is aanbevolen om door je neus in te ademen en door je mond weer uit te ademen, dit verschilt natuurlijk per sport en situatie. Zo is het tijdens fitness belangrijk om tijdens het kracht uit te ademen.

Cooling down

Wat zeer belangrijk is tijdens het sporten en veel mensen vergeten is de cooling down. Je doet als het ware een omgekeerde warming up en zorgt ervoor dat je ademhaling weer omlaag gaat. Als je opeens stopt zonder een cooling down heb je de kans dat je de spierpijn verergerd en je spierblessures krijgt. Tijdens de cooling down geef jij je spieren de kans om melkzuur uit je spieren af te voeren. Het is daarbij aanbevolen om na het sporten water te drinken en iets warms aan te trekken voor je spieren.

Rust

Geef jezelf ook rust na een training, als je continu maar door gaat is het niet goed voor de hersteltijd van je spieren. Je spieren herstellen zich namelijk in de rustfase van je lichaam. Bijvoorbeeld s ’nachts wanneer je aan het slapen bent. De rust die je dan pakt is essentieel voor je lichaam. Veel succes met het trainen en vergeet de warming up natuurlijk niet meer.

Reageren is niet mogelijk.