Zelf hoge bloeddruk verlagen

Zelf hoge bloeddruk verlagen

Wist je dat je zelf je hoge bloeddruk kunt verlagen zonder medicijnen te gebruiken? In dit artikel zullen we je de basis kennis proberen mee te geven voor het aanpakken van die te hoge bloeddruk.

Het aanpassen van de leefstijl

In bijna alle gevallen (ca. 95%) is een te hoge bloeddruk het gevolg van de leefstijl. Om de bloeddruk terug op normale waarden te krijgen is dan ook het aanpassen van de leefstijl de oplossing. Het klopt dat dit ook bereikt kan worden met bloeddrukverlagende medicijnen. Dit is echter symptoombestrijding. De oorzaak van de hoge bloeddruk wordt er niet mee weggenomen. Het is op de lange termijn dan ook beter om je bloeddruk op een natuurlijke manier te verlagen. Hierdoor zal niet alleen je bloeddruk verbeteren maar ook je algehele gezondheid.

Voordat we beginnen: stop nooit zonder overleg met je behandeld arts met medicijnen. Doe dit altijd in overleg. De arts zal bekijken of je leefstijl aanpassingen effect hebben en je medicijnen daarop af stemmen tot dat je het punt hebt bereikt dat je helemaal kunt stoppen met de bloeddrukverlagende medicijnen.

#1: Beweeg meer

Een eerste leefstijl aanpassing die je zou kunnen maken is meer bewegen. Uit onderzoeken blijkt dat dit helpt om de bloeddruk te verlagen. Probeer dagelijks in ieder geval een half uur te bewegen, al is het maar een stukje wandelen of fietsen. Bekijk of je in je dagelijkse routine meer beweging kunt inbouwen. Wellicht kan je vaker de trap nemen in plaats van de lift of roltrap of kan je naar je werk of naar het station gaan fietsen.

#2: Zorg voor een gezond gewicht

Er is een zeer sterke correlatie tussen overgewicht en een hoge bloeddruk. Heb je overgewicht dan zou het behalen van een gezond gewicht dan ook prioriteit moeten zijn. Er zijn tal van methoden en diëten om af te vallen. Het maakt niet zo heel veel uit voor welke methode je kiest, zolang je er je streefgewicht maar mee behaald. Idealiter kies je wel voor een dieet wat gebaseerd is op minder koolhydraten eten. Er is namelijk ook een correlatie tussen veel koolhydraten en suiker eten en een hoge bloeddruk.

#3: Stop met roken

Voor de rokers onder ons: stop met roken ook al is dat niet eenvoudig. Zoek hulp als het niet op eigen houtje lukt om te stoppen.

#4: Eet vezelrijke voeding
Vezels zitten in voedingsmiddelen zoals groente, fruit, volkoren granen, noten en zaden. Ze zijn erg belangrijk voor de gezondheid. Veel belangrijker dan vaak gedacht wordt. Uit onderzoeken blijkt dat voldoende vezels eten helpt om de bloeddruk te verlagen alsmede het cholesterol. Dat is toch mooi meegenomen.

Een goede bron van vezels is havermout. Je zou bijvoorbeeld havermout kunnen gaan eten bij het ontbijt in plaats van brood. Havermout bevat namelijk beta-glucanen waarvan is aangetoond dat de bloeddruk helpen verlagen. Ook lijnzaad is een goede bron van belangrijke vezels. Hiervoor zou je een eetlepel door de havermout kunnen doen. Lijnzaad zorgt voor een lagere kans op beroerte of hartaanval.

#5: Eet geen toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten

Suiker is niet slecht als het van een natuurlijke en onbewerkte bron komt. Zo kunnen de suikers in fruit geen kwaad. Deze suikers zitten opgeslagen tussen de vezels van het fruit. Deze vezels vormen een gelachtige laag in de maag en dunne darm waardoor de suikers langzaam aan het bloed worden afgegeven.

Bij toegevoegde suikers, zoals die tegenwoordig in veel producten verwerkt zijn, is het een ander verhaal. Deze suikers worden direct door het lichaam opgenomen en laten de bloedglucose snel stijgen. Hetzelfde geldt voor geraffineerde koolhydraten. Door het ontbreken van vezels worden deze snel omgezet en opgenomen als glucose door het bloed.

Hoe hoger de bloedglucose wordt des te meer insuline het lichaam zal moeten aanmaken om het glucose op te kunnen nemen. En deze hoge insulinewaarden zorgen voor een verhoging van de bloeddruk. Indien de insulinewaarden langdurig hoog zijn dan krijg je namelijk plaque vorming wat de bloedveten vernauwd. Insuline heeft ook de eigenschap om natrium vast te houden. Natrium houdt vocht vast wat zorgt dat de bloeddruk stijgt.

Het is dus niet zozeer dat zout eten voor problemen zorgt. Maar het eten van toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten wat er voor zorgt dat natrium vast gehouden wordt.

#6: Eet meer kalium

Veel zout eten kan voor problemen met de bloeddruk zorgen omdat dit de kalium-zout balans verstoord. Dit komt niet zozeer omdat we te veel zout eten maar eerder omdat we weinig kalium in ons dieet hebben. Uit onderzoeken blijkt dat de bloeddruk bij mensen omlaag ging door meer kalium te eten.

Om meer kalium aan je dieet toe te voegen kan je meer groente en fruit gaan eten. Voedingsmiddelen die kaliumrijk zijn: avocado, banaan, pure chocolade (eet hier niet teveel van), peren, vijgen, rozijnen en mango.

Voor een goede kalium-zout balans kan je ook wat terughoudender zijn met zout. Vermijd de voedingsmiddelen waaraan veel zout is toegevoegd zoals chips, borrelnootjes, drop en worst. Je kunt wel zout gebruiken om je eten op smaak te brengen. Gebruik hiervoor Keltisch zout of Himalayazout. Deze hebben een lager percentage natrium dan gewoon keukenzout.

#7: Omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren zijn erg belangrijk voor je gezondheid. Er zijn verschillende soorten omega 3 vetzuren. Je hebt ALA (alfa-linolzuur) waaruit alle andere omega 3 vetzuren gemaakt worden door je lichaam. Een tweetal omega 3 vetzuren zijn veruit het belangrijkste. Dat zijn EPA en DHA. Het probleem is echter dat je lichaam deze vetzuren niet goed kan maken uit ALA (wat in veel voedingsmiddelen zit). Het is daarom belangrijk om specifiek die voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan EPA en DHA vetzuren. Deze zitten in vis. In de vette vissoorten zit het meeste EPA en DHA.

Je zou daarom in ieder geval 2 maal per week een vette vissoort moeten eten. Heb je problemen met je bloeddruk dan is het goed om dagelijks omega 3 (DHA + EPA) supplementen te nemen. Uit onderzoeken blijkt dat mensen die veel EPA + DHA in hun dieet hebben aanzienlijk minder kans hebben op cardiovasculaire gebeurtenissen.

Tot slot

Wil je er echt serieus werk van maken om de hoge bloeddruk aan te pakken dan zou ik je willen adviseren om dit artikel te lezen. Hierin staan nog veel meer tips en adviezen waarmee je de bloeddruk zelf, en zonder medicijnen, kunt verlagen.

Reageren is niet mogelijk.